Laatulautakunnan terveisiä

Etusivu » Laatu » Laatulautakunnan terveisiä

Laatulautakunnan terveisiä


Vinkkejä laatumerkkihakijoille


26.05.2020

Jane-Veera Paakkolanvaara

Jane-Veera Paakkolanvaara


Green Care -laatumerkin hakeminen on vaativa, mutta palkitseva prosessi. Usein käy niin, että Green Care -laatutyökirjan täyttäminen jäsentää ja selkiyttää myös Green Care -palveluntarjoajan omia ajatuksia ja suunnitelmia palvelunsa tai palveluidensa suhteen.

 

On melko tavallista, että laatumerkkihakemukseen pyydetään täydennyksiä ensimmäisen arvion jälkeen. Paneudumme laatulautakunnassa huolellisesti jokaiseen hakemukseen ja pyrimme muodostamaan kyllin kattavan kokonaiskuvan palvelusta tai palvelukokonaisuudesta, jolle merkkiä haetaan. Laatulautakunnan kokoonpano on moniammatillinen, mikä mahdollistaa kokonaisuuksien monipuolisen ja syvällisen tarkastelun. Näin ollen tunnistamme laajasti tarjottujen palveluiden vahvuuksia, mutta vastaavasti myös hakemusten epäselvät tai kehitettävät osa-alueet piirtyvät yhteisen arviointimme myötä selvemmiksi.

 

Hakijalle voi kuitenkin olla uuvuttavaa ja turhauttavaa, jos aikaa ja paneutumista vaatineen hakuprosessin jälkeen laatulautakunta pyytääkin vielä täydennyksiä toimitettuun työkirjaan. Tuleville Green Care -laatumerkin hakijoille onkin tähän koottu askelmerkkejä, vinkkilistaa, jonka voi vilkaista läpi vielä ennen hakemuksen palauttamista. Näillä vinkeillä voit kernaasti vielä ”kiillottaa timanttia” ja mahdollisesti välttää täydennyspyynnön.

 


Älä kuitenkaan huolestu, jos satut täydennyspyynnön saamaan – kuten sanottua: ne ovat melko tavallisia. Vinkkilistan lisäksi suosittelen lämpimästi lukemaan laatulautakunnan aiemmat blogikirjoitukset, mm. Kirsi Salosen ja Katja Ilmarisen edellisessä blogitekstissä on avattu useita vinkkilistan teemoja laajemmin. 



ASKELMERKIT

Lähtötilanne: Sinulla on Green Care -palvelu(kokonaisuus), jolle haluat hakea Green Care -laatumerkkiä.

  1. Lataa koneellesi Green Care -laatutyökirja (https://www.gcfinland.fi/tiedostopankki/503/green-care-tyokirja-2018.pdf ) ja perehdy kirjan ensimmäiseen osaan. Kirjan ensimmäinen osa palvelee sinua täyttäessäsi osaa 2, jossa kysymykset ovat.
  2. Täytä Green Care -laatutyökirjan osa 2 huolellisesti – lue aina tarkasti kysymys ja vastaa (vain) siihen, mitä kysytään.

Kiinnitä erityistä huomiota seuraaviin asioihin:

  1. Mieti osuva, kuvaava nimi palvelullesi: sellainen, josta mahdollinen asiakas ymmärtää jo mistä on kyse.
  2. Saatat tarjota useita eri palveluita, mutta kaikille ei useinkaan ole tarkoituksenmukaista hakea laatumerkkiä. Valitse yksi palvelu ja kerro hakemuksessa vain siitä.
  3. Jos kuitenkin haet merkkiä palvelukokonaisuudelle, pidä huolta, että kuvaat kaikkia palveluita tai asiakasryhmiä hakemuksessasi. Jos kaikki palvelut tai asiakasryhmät eivät mahdu mukaan, sinun on joko täytettävä useampi työkirja (ja haettava siis useampaa laatumerkkiä) tai valikoitava laatumerkkihakemukseen sellaiset palvelut, jotka samaan hakemukseen riittävällä laajuudella sopivat. Sellaisten palveluiden laatua emme voi arvioida, joita ei hakemuksessa ole kuvattu.
  4. Me Green Care -laatulautakunnassa pidämme konkretiasta! Haluamme tietää, mitä tarjoamassasi palvelussa ihan käytännössä tapahtuu. Anna muutama elämänmakuinen käytännön esimerkki; ota meitä kädestä ja kuljeta meidät tekstissäsi mukaasi palvelutilanteeseen.
  5. Tavoitteellisuus on yksi keskeisistä arvioimistamme asioista. Parhaan vaikutelman annat, kun kytket käytännön esimerkit palvelun tavoitteisiin. Voit tarkistaa tavoitteiden ja toiminnan yhteyden, jäsentää ajatteluasi esim. tällaisen yksinkertaisen taulukon avulla:

Esimerkki:

Palvelun kohderyhmä ja tavoite

1. Mitä luontoympäristössä tai eläinten kanssa tehdään (anna 1 - 2 konkreettista esimerkkiä)?

2. Kuinka usein luontoperustaisia menetelmiä, harjoitteita tai toimintamuotoja käytetään?

   

 

Lopuksi:

  1. Pyydä jotakuta, esim. ystävääsi, työtoveriasi tai tuttavaasi, lukemaan täydentämäsi työkirja läpi ja antamaan palautetta. Onko tekstisi ymmärrettävää? Kuvaatko asioita laveasti tai kovin niukasti? Muodostuuko lukijalle kuva siitä, mistä sinun palvelussasi oikein on kysymys?
  2. Vahva suositus: älä palauta Green Care laatutyökirjaa ja hakemustasi meille heti, kun saat ne valmiiksi. Nuku yön tai parin yli ja lue hakemuksesi vielä uudelleen läpi kriittisellä silmällä. Olisitko itse valmis myöntämään laatumerkin näillä tiedoilla? Jos jotain puuttuu tai jokin kohta ontuu, anna vielä itsellesi mahdollisuus täydentää tekstiäsi.
  3. Voit laittaa Green Care -laatumerkkihakemuksen ja -laatutyökirjan meille tulemaan. Onnea matkaan! Laatulautakunta odottaa innolla hakemustasi!

23.10.2019
Tavoitteellisuus Green Care -toiminnassa
20.09.2019
Green Care -koulutus laatumerkin edellytyksenä
07.05.2019
Näkökulmia laadukkaaseen Green Care -palveluun
07.05.2018
Älkää lannistuko, laatumerkkien hakijat
01.03.2018
Green Care-laatulautakunnan toinen toimintavuosi on käynnistynyt
01.04.2017
Laatumerkeiltä odotetaan nostetta Green Care -palvelumarkkinoille

yhteistyössä mukana: