Luomala-Toikkanen, Kaisu. Pienryhmän opettajan ja oppilaiden kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta

Etusivu » Aineistot » Julkaisut » Materiaalit » Luomala-Toikkanen, Kaisu. Pienryhmän opettajan ja oppilaiden kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta

Aineiston nimi: Luomala-Toikkanen, Kaisu. Pienryhmän opettajan ja oppilaiden kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta

Tämän opinnäytetyön innoittajina ovat toimineet mediassa esillä olleet koululuokissa toimivat ”koulukoirat” sekä ne positiiviset kokemukset, joita on esitelty koirien läsnäolosta luokissa. Tutkimuksessa selvitettiin erään suomalaisen yläkoulun pienryhmän oppilaiden ja opettajan kokemuksia koirien läsnäolosta luokassa. Tutkimuksen näkökulma on etnografinen, tarkemmin kouluetnografinen. Tutkimuksessa pyritään avaamaan ”koiraluokan” toimintakulttuuria opettajan ja oppilaiden kokemusten avulla. Tutkimuskysymykset olivat: Miten koirat tulivat luokkayhteisöön ja asettuivat osaksi luokan kulttuuria? Mikä merkitys koirilla on luokkayhteisölle? Mikä merkitys koirilla on yksittäisille oppilaille?

 

Luomala-Toikkanen, K. 2008. On ihan erilaista olla luokassa, jossa on koiria. Pienryhmän opettajan ja oppilaiden kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta. Erityispedagogiikka. Jyväskylän yliopisto. 

Materiaalityyppi
Lopputyö

Julkaisuajankohta
2008 vuosi

Palvelumuodot
Kasvatus,

Luontolähtöisyyden asiantuntemusala
Eläinavusteisuus

Julkaisupaikka
Jyväskylän yliopisto

yhteistyössä mukana: