Työkaluja eläinavusteiseen työskentelyyn – jäsenesittelyssä Eläinkuusikko oy

Green Care Finland ry haluaa nostaa esille koulutuksen merkitystä osana Green Care -alan kehittymistä ja laajentumista. Koulutusesittelysarjan avulla esittelemme jäsenistömme Green Care -koulutusta tarjoavia organisaatioita ja yrityksiä sekä kouluttajia ja opiskelijoita. Juttusarjan aloittaa Eläinkuusikko oy:n Tanja Paasonen.

Teksti ja kuvat: Tanja Paasonen, Eläinkuusikko oy, www.elainkuusikko.fi & www.elainavusteinenvalmentaja.fi

Kuva Eläinkuusikko oyOlen Tanja Paasonen ja yritykseni on Mäntsälässä sijaitseva Eläinkuusikko oy – koulutus- ja kuntoutuspalvelut. Meillä voi opiskella eläinavusteista työskentelyä ja koulutuksiamme on tarjolla Mäntsälän lisäksi ympäri Suomea kesäyliopistojen kautta.

Olen itse koulutukseltani sosionomi YAMK, eläintenkouluttaja AT, eläinavusteinen valmentaja ja ammatillinen opettaja. Teen kouluttamisen lisäksi myös eläinavusteista kuntoutusta ja valmennusta eläimieni kanssa. Kanssani työskentelee siis 2 aasia ja minihevonen sekä 5 koiraa. Eläimet ovat aina olleet iso osa elämääni, joten on aika luonnollista, että myös koulutustarjontamme painottuu eläinavusteisuuteen.

Ykköskoulutuksemme on Eläinavusteinen valmentaja -koulutus

Eläinavusteinen valmentaja -koulutus on 30 opintopisteen täydennyskoulutus ja tarkoitettu henkilöille, jotka haluavat oppia yhdistämään eläinavusteisen työtavan erilaisten asiakkaiden valmennukseen, ohjaukseen tai terapiaan. Koulutus soveltuu myös eläimensä kanssa vapaaehtoistyötä tekeville. Koulutus antaa perustiedot ratkaisukeskeisestä ajattelusta ja työotteesta sekä tilaisuuden harjoitella niiden soveltamista asiakastyöhön. Koulutuksen kautta opiskelija saa valmiuksia käyttää eläinavusteista valmennusta tai -terapiaa omassa työssään kasvatus-, sosiaali- tai terveysalalla. Koulutus sopii myös Green Care -yrittäjille.

Meillä voit myös arvioittaa koirasi soveltuvuuden työkoiraksi

Eläinavusteinen valmentaja -koulutukseen liittyen olemme muutama vuosi sitten kehittäneet myös soveltuvuustestin koirille. Sen hyväksytysti suorittanut työpari on oikeutettu käyttämään koiralla työmerkkiä ja huivia sekä valmentajalla työmerkkiä tuotesuojauksella. Monet työpaikat ja asiakkaat odottavat koiralta ammattilaisten tekemää soveltuvuusarviointia työkoiraksi. Myös muiden eläinlajien soveltuvuuden testaus on suunnitteilla tulevaisuudessa.

Kiinnostaako eläinavusteinen työskentely – ilmoittaudu keväällä alkavaan Eläinavusteisen työskentelyn perusteet -opintokokonaisuuteen

Tänä keväänä meillä alkaa ihan uusi koulutus eli Eläinavusteisen työskentelyn perusteet. Tämä 2 kuukauden ja 5 opintopisteen koulutus toteutetaan yhteistyössä Villitarhan ja Herkän hevosmiehen yrittäjien kanssa lähi- ja etäopetuksen yhdistelmänä. Eläinavusteisen työskentelyn perusteet on peruspaketti, jos eläinavusteisuus kiinnostaa ja haluaisi ottaa eläimen mukaan omaan työhönsä tai työympäristöönsä.  Koulutuksessa käsitellään seuraavia asioita: eläinten käyttäytyminen ja hyvinvointi sekä lajikohtainen soveltuvuus eläinavusteiseen työskentelyyn eri asiakasryhmien kanssa, lainsäädäntö ja asiakastyön turvallisuus ja vastuut sekä ohjaajan ja eläintyöparin yhteistoiminta.

Suurimmalla osalla opiskelijoista on tavoite päästä tekemään eläinavusteista työtä koulutuksen jälkeen – useimmilla koulutus johtaakin siihen

Meillä on opiskelijoita eri aloilta ja organisaatioista. Suurimmalla osalla on tavoite päästä tekemään eläinavusteista työtä koulutuksen jälkeen ja useimmilla koulutus johtaakin siihen. Myös yrittäjiä ja yrittäjiksi aikovia on paljon ja yritämme sisällyttää koulutuksiin monenlaista tietoa alan yrittäjyydestä. Koulutuksemme pitävät aina sisällään henkilökohtaista ohjausta ja esimerkiksi yrittäjiksi aikovia ohjaan opintojen aikana paljonkin.

Kuva Eläinkuusikko oyKouluttajiamme yhdistää samankaltainen näkemys eläimistä ja ymmärrys eläinten oikeuksista ja hyvinvoinnista

Koulutan itse kaikissa koulutuksissamme, mutta meillä on myös paljon loistavia ihmis- ja eläinalan ammattilaisia kouluttajina, kuten Eija Wager, Aino Koivukunnas, Katriina Mähönen, Tuuli Paltemaa, Tommi Wessman, Jari Salmela, Tuomo Salovuori ja Mari Vainio. Kaikkia kouluttajiamme yhdistää samankaltainen näkemys eläimistä ja ymmärrys eläinten oikeuksista ja hyvinvoinnista. Vaikka tänä päivinä osa opetuksestamme tapahtuu verkossa, useimmat lähipäivät pidetään oikeissa työympäristöissä eli eläintiloilla, joissa tehdään eläinavusteista työtä.

Kouluttaminen tällä alalla on kiinnostavaa, mutta myös haastavaa. Pitää pystyä kehittymään koko ajan ja pysyä ”ajan hermolla”, vaikka esimerkiksi tutkimustietoa eläinavusteisuudesta ja eläimistä ei ole vieläkään tarpeeksi. Eläinavusteinen valmentaja -koulutusta kehitetään jatkuvasti, lähitulevaisuudessa perinteisen eläinavusteinen valmentaja -koulutuksen rinnalle on tulossa eläinavusteinen neuropsykiatrinen valmentaja -koulutus.

Opintojen avulla syntyy ymmärrys siitä, miten eläinavusteinen harrastustoiminta eroaa ammattimaisesta eläinavusteisesta työskentelystä

Jos eläinavusteista työtä aikoo tehdä tavoitteellisesti, alan opiskelu kannattaa ehdottomasti. Meillä opiskellaan, mitkä eläinlajit soveltuvat millaisille asiakkaille ja millaiset työtavat millekin eläinlajille. Se on tärkeää työn tavoitteiden saavuttamisen kannalta.  Opinnoissamme käydään läpi, miten varmistetaan vaikuttavan eläinavusteisen työn turvallisuus, tavoitteellisuus sekä ammatillisuus käytännön tasolla. Lyhyesti voisi kiteyttää, että opit miten eläinavusteinen harrastustoiminta eroaa ammattimaisesta eläinavusteisesta työskentelystä.

Kiitos Tanjalle Eläinkuusikon koulutustarjonnan esittelystä! Haluatko osallistua juttusarjaamme, ota yhteyttä Maaritiin: 050-536 1199 tai maarit.aho@gcfinland.fi tai Lauriin: 050 551 7899, lauri.lehtimaki@gcfinland.fi. Myös muut jäsenten Green Care -toiminnan esittelyvinkit ovat erittäin tervetulleita.