Toimintaa luonnon helmassa - jäsenesittelyssä Muurlan opisto

Green Care Finland ry haluaa nostaa esille koulutuksen merkitystä osana Green Care -alan kehittymistä ja laajentumista. Koulutusesittelysarjan avulla esittelemme jäsenistömme Green Care -koulutusta tarjoavia organisaatioita ja yrityksiä sekä kouluttajia ja opiskelijoita. Juttusarjassa vuorossa Muurlan opisto.

Teksti ja kuvat: Nella Laaksonen, Muurlan opisto, www.muurlanopisto.fi

Muurlan Opisto on kansanopisto, joka sijaitsee Salossa Turun ja Helsingin välissä. Turku-Helsinki moottoritien liittymästä meille on matkaa noin 3,5 kilometriä.

Olemme profiloituneet luovien alojen kansanopistoksi ja tarjoamme pitkillä kansanopistolinjoilla valokuvauksen, animaation, sarjakuvataiteen ja taiteen opetusta. Lisäksi tarjoamme työhyvinvointia ja työkykyjä edistävää koulutusta, joita edustavat mm. luontoyhteysohjaajan koulutus, työnohjaajakoulutus sekä valokuvaterapian, ekspressiivisen taideterapian ja ratkaisukeskeisen lyhytterapian koulutukset.

Koulutuksissamme painottuu myös luontolähtöisyys ja luontoyhteyden vahvistaminen, jota tukee vihreä miljöömme Ylisjärven rannalla Muurlan kirkonkylässä. Pihapiiristämme löytyvät muun muassa paljasjalka- ja pönttöpolku. Järjestämme myös erilaisia lyhytkursseja ja leirejä eri teemoin ympäri vuoden.

Koulutuksemme soveltuvat kaikille oman osaamisen kehittämisestä kiinnostuneille, uusia näkökulmia ja menetelmiä työhönsä kaipaaville, oman luontoyhteyden vahvistamisesta ja työhyvinvoinnista kiinnostuneille sekä ylipäätään kaikille, jotka ovat kiinnostuneita luonnon voimauttavasta ja hyvinvointia parantavasta vaikutuksesta.

Kouluttajinamme toimivat alan asiantuntijat. Esimerkiksi Luontoyhteysohjaajan koulutuksessa kouluttajina toimivat Tuula Kristiina Lauri (HuK, Hyvinvointiterapeutti, Luontoyhteysohjaaja) ja Taiga-instituutin Riitta Wahlström (Psykologi, Kasvatustieteiden lisensiaatti, ympäristökouluttaja).

Luontoyhteysohjaajan koulutuksessa opitaan konkreettisia luontoyhteysmenetelmiä ja luontoohjelmakokonaisuuksien tekoa niin opetuksessa ja ohjauksessa kuin matkailu- ja eräopaspalveluissa voimaantuen samalla itsekin. Koulutus painottaa kokonaisvaltaista luontoyhteyden merkitystä hyvinvoinnille.

Työnohjaajakoulutuksessa luonto nostetaan esille elvyttävänä ja inspiroivana elementtinä, työnohjauksen kontekstina ja metodina. Työnohjauksen kumppaniksi tuodaan ”vihreää voimaa”. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa toiminnallisten ja osallistavien oppimisen menetelmien soveltamista ja kestävän kehityksen huomioimista läpi työskentelyperiaatteiden. Koulutuksessa säilytetään työnohjauksen korkeat kriteerit ammattitaidon ja sisällön suhteen ja samalla tuodaan mukaan suomalaisen luonnon erityisyys hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä. Muurlan opiston työnohjaajakoulutus on Suomen Työnohjaajat ry:n suosituksia noudattava ja se antaa pätevyyden toimia itsenäisenä työnohjaajana yksilöille, ryhmille ja työyhteisöille.

Lisäksi muita aiheeseen liittyviä koulutuksia on suunnitteilla.

Työhyvinvointia ja työkykyä edistävät koulutukset kuuluvat koulutustarjontaamme. GC-näkökulman ottaminen mukaan koulutuksiin vahvistaa kasvavaa tietoutta luonnon (työ)hyvinvointia lisäävästä vaikutuksesta. Tutkimustieto luonnon vaikutuksesta työhyvinvointiin ja työkykyyn kasvaa koko ajan. Luontoyhteysnäkökulman ottaminen mukaan työnohjaajakoulutukseen on työhyvinvoinnin kannalta merkityksellistä.

”Vihreän voiman” työnohjaajakoulutuksessamme yhtenä kantavana teemana toimii luonto. Luonto toimii sekä inspiroivana ja pedagogisena elementtinä että metodina. Opiskelijalle luontoympäristön voimaannuttava ja kuntouttava vaikutus kantaa pitkälle koulutuksen jälkeenkin. Tavoitteenamme on, että pystymme tuomaan opiskelijalle rakentavia metodeja ja ajatusmalleja luontoympäristön käyttämiseen omassa työssään. GC-teema esiintyy myös muissa koulutuksissamme, sillä luontolähtöisyys tarjoaa näkökulmia luoville aloille visuaalisen elementtinsä ansioita sekä toimii inspiraation lähteenä.

Luonnon merkityksen huominen esimerkiksi työhyvinvoinnin kannalta kasvattaa luontoelementin hyödyntämistä muun muassa kasvatus- ja sosiaalialan, henkilöstön kehittämisen sekä matkailun parissa toimiville. Koulutamme asiantuntijoita, jotka osaavat käyttää luontoyhteysmenetelmiä omassa työssään sekä hyödyntää toiminnallisia ja osallistuvia menetelmiä sekä huomioivat kestävän kehityksen näkökulman. Näemme tärkeänä luontolähtöisten asiantuntijoiden verkoston ylläpitämisen. Yhteistyössä on voimaa ja mahdollisuudet alan kehittämiseen ovat monialaiset. Uteliaana olemme avoinna mahdollisuuksille.

Luonnon hyvinvoinnin vaikutuksiin liittyvän tutkimustiedon kasvaminen tukee luontolähtöisten koulutusten tarjonnan lisäämistä. Luonto voi toimia niin pedagogisena oppimisympäristönä, inspiraation lähteenä, työkaluna ja metodina kuin rauhoittumisen ja palautumisen paikkana. Luontolähtöisyys ei vaadi kalliita teknisiä laitteita tai investointeja ja luontolähtöisiä menetelmiä voi soveltaa alalla kuin alalla.

Luontolähtöiset koulutukset sopivat kaikille aloille ja mahdollisuudet luontolähtöisten menetelmien käyttöön omassa työssä, harrastuksessa ja vapaa-ajalla ovat lukemattomat. Kouluttautuminen avaa uusia näkökulmia, antaa työkaluja ja avartaa katsomaan luontoa uusin silmin. Luontolähtöisyyden huomioiminen toiminnassa kasvattaa sivutuotteena myös omaa hyvinvointia.

Kiitos Nellalle Muurlan opiston esittelystä! Haluatko osallistua juttusarjaamme? Ota yhteyttä Maaritiin: 050 536 1199 / maarit.aho@gcfinland.fi tai Lauriin: 050 551 7899 / lauri.lehtimaki@gcfinland.fi. Myös muut jäsenten Green Care -toiminnan esittelyvinkit ovat erittäin tervetulleita.