Pysähtymisen paikka, jossa rentoutua luonnon ja aistien kautta - jäsenesittelyssä Perttulan tila

Laukaan Leppävedellä sijaitseva Perttulan Tila Oy on tarjonnut Green Care –palveluja vuodesta 2014 alkaen. Yrittäjinä toimivat kolme sisarusta Riina Prittinen, Raisa Vesterinen ja Riitta Vesterinen-Virtanen. Riina kertoo tilan GC-toiminnasta tarkemmin.

Mikä sai teidät aloittamaan GC-palvelujen tuottamisen?

Kaikki alkoi siitä kun aloitimme yritystoiminnan sukutilalla. Tilan puitteet ja miljöö olivat jotain mitä halusimme tarjota myös muille koettavaksi. Uskoimme, että tila voi tarjota hyvinvointipalveluita nimenomaan Green Care -näkökulmasta. Tilan puutarhamainen pihapiiri, tilaa ympäröivä vanha perinnemaisema, järven läheisyys ja metsä mahdollistavat monipuolisten palveluiden tarjoamisen asiakkaille.

Minkälaisia GC-palveluja Perttulan tila tarjoaa ja millaisia asiakasryhmiä teillä vierailee?

Palvelumme ovat puhtaasti luontoon ja ympäristöön liittyviä. Kokousasiakkaat voivat jalkautua metsään kävelylle ja halutessaan toteuttaa koko asiaosuuden luonnossa. Perttulan tilan Tyhy-asiakkaat kulkevat usein pitkin metsässä olevia aisti- ja tunnepolkuja omatoimisesti tai opastetusti. Perhejuhliin voidaan yhdistää yhteinen kävely rantatiellä ja lampaiden rapsutus. Yhteinen kävely rentouttaa ja rauhoittaa seuruetta, sekä on samalla jotakin uutta, jota ei yleensä juhlissa ole tapana tehdä.

Kahvilan asiakkaat nauttivat tarjoilut omenapuun alla, kun samaan aikaan kanat kuopsuttavat vieressä maata tai kissa istuu puussa. Vanhemmat saavat rauhassa rentoutua, kun lapset katselevat eläimiä tai juoksentelevat pihapiirissä. Osa kahvilan asiakkaista viettää pitkään aikaa tilalla ja kokee sen minilomana arjen kiireiden keskellä. Kesäisin kahvilan auki ollessa on mahdollista vuokrata SUP-lautoja ja lähteä niillä tilan rannasta Leppävedelle nautiskelemaan järvimaisemasta. Kahvilasta voi myös tilata eväät ja ottaa ne mukaan rannassa tai metsässä nautittavaksi. Jokainen asiakas voi etsiä juuri itselle siihen hetkeen sopivan kahvittelupaikan tilan tunnelmallisesta pihapiiristä.

Miksi juuri GC-toimintamallit?

Halusimme edistää asiakkaiden hyvinvointia ja tarjota paikan, jossa voi nauttia kaikilla aisteilla. Tällaista olimme itse toivoneet tilaisuuksiin, juhliin ja erilaisiin tapahtumiin. Emme itse ensin tutustuneet Green Careen ja suunnitelleet palveluja sen mukaan, vaan jälkikäteen huomasimme, että liikeideamme, miljöö ja kaikki mitä halusimme asiakkaille tarjota olikin valmiiksi Green Carea. Ideana on tarjota asiakkaille pysähtymisen paikka, jossa voi rentoutua ja voimaantua luonnon ja aistien kautta. Netissä tuli Green Care sanana vastaan ja sen sisältö oli juuri sitä mitä itse ajattelimme.

Minkälaisia huomioita olet tehnyt palvelujen vaikuttavuudesta?

Palvelut ovat toimineet hyvin, asiakkaat ovat tykänneet ja tulevat uudestaan sekä puhuvat hyvää meistä. Parasta on palaute, jossa asiakas on kokenut juuri sen mikä on tavoitteemme, eli olemme edistäneet hänen hyvinvointiaan tai parantaneet hänen päiväänsä.

Tuleeko mieleen vinkkejä Green Care –alalle suuntaaville toimijoille?

Ei kannata miettiä liian vaikeasti, vaan lähteä matalalla kynnyksellä rohkeasti mukaan!

Loppuun Riina lisää vielä:

Hyvä kun Green Care on olemassa!

Kiitos Riinalle, Perttulan tilan toiminnan esittelystä! Mikäli haluat osallistua juttusarjaamme, ota yhteys Tomiin: viestinta@gcfinland.fi tai puh. 050 551 7899.