Psykologipalveluja Pirkanmaalla - jäsenesittelyssä Psykologipalvelu Milla Laitanen

Psykologipalveluja tuottava Milla Laitanen on perustanut oman yrityksen vuonna 2021 ja toiminta on lähtenyt käyntiin vuoden 2022 alussa. Psykologina Milla on toiminut 10 vuoden ajan. Milla on koulutukseltaan psykologi, neuropsykiatrinen valmentaja ja EASEL-ohjaaja.

Mikä sai sinut aloittamaan GC-palvelujen tuottamisen?

Olen tehnyt pitkään töitä lasten ja nuorten kanssa lastensuojelussa, sekä muutoinkin perheiden parissa. Yksi syy miksi koen GC-menetelmät hyvänä, on niiden toiminnallisuus. Kliinisessä toimistoympäristössä toimiminen ei ole aina se paras juttu. Ulkona luonnossa ja eläinten kanssa kun ollaan, niin tilanteista saadaan enemmän irti. Varsinkin eläimet motivoi kaikenikäisiä ihmisiä osallistumaan, ja silloin päästään terapeuttiseen yhteyteen helpommin kun valta-asema terapeutin ja asiakkaan välillä purkautuu sopivasti.

Tietenkin olen saanut myös tutkittua tietoa koulutuksieni kautta, että Green Care –toiminnasta on hyötyä ihmisille. Onkin tärkeää, että GC-toimintaperiaatteiden takana on tutkittua tietoa, se takaa palveluiden laadun.

Milla kertoo GC-palveluistaan ja asiakasryhmistään seuraavaa:
Eläin- ja luontoavusteiset psykologipalvelut, eläin- ja luontoavusteinen neuropsykiatrinen valmennus ja tunnetaitovalmennus. Valmennus, hoito ja -kuntoutustyö.

Erikoistunut olen lasten ja nuorten kanssa työskentelyyn, mutta on minulla myös aikuisasiakkaita ja perheitä. Ihan kaikenikäisille on palvelut tarjolla.

Koira-avusteiseen työhön olen perehtynyt ja sellainenkin toiminta olisi haaveissa tulevaisuudessa.

Millaisiin asiakaskohtaisiin tavoitteisiin käytät Green Care -menetelmiä?
Harjoitellaan vuorovaikutuksessa olemista ja tunnetaitoja, erityisesti hevosten kanssa toimiessa. Luonto ja eläimet mahdollistaa asioiden käsittelyn muillakin tavoin kuin puhumisen kautta, kuten kehollisesti ja kokemuksellisesti.

Aktivoimaan asiakasta, tilanteissa kun on esim. syrjäytymisvaarassa olevia ihmisiä, jotka eivät juurikaan poistu kotoaan. Luontoon, laavulle tai tallille mennessä he myös aktivoituvat ja toiminta on hyvin monin tavoin kuntouttavaa ja toiminnallista. Monen ei varmasti tulisi yksin lähdettyä tallille eikä välttämättä olisi mahdollistakaan mennä.

Neuropsykiatrisessa valmennuksessa tavoitteena on toiminnanohjauksen vahvistaminen ja itsesäätelytaitojen kehittyminen. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat myös yksi osa-alue joita yritetään kehittää. Itsesäätelytaidot on sellainen asia, jota on erittäin tehokasta treenata eläinten kanssa. Jos on vaikka tosi vilkkaita lapsia, joiden on vaikea säädellä omaa käyttäytymistään ja tunteitaan, niin eläimen läsnä ollessa lapset yleensä motivoituvat siihen toimintaan hyvin. Mikäli esim. hevosen kanssa toimiessa räiskähtelet, riehut tai teet äkkinäisiä liikkeitä, ei toiminta onnistu.

Minkälaisia huomioita olet tehnyt GC-palvelujen vaikuttavuudesta?
Hyödyt on aika nopeastikin nähtävissä ihmisten olemuksesta, kun he saavat hyvää oloa sekä iloa, luonnosta ja eläimistä. Moni kokee, että eläimen läsnäolo tai luonnossa olo helpottavat vaikeidenkin asioiden käsittelyä ja ihmiset ovat motivoituneempia tulemaan tapaamisiin. En minäkään toki kaikkien asiakkaiden kanssa mene tallille tai luontoon. Ulkona olo tai eläimet eivät välttämättä ole kaikille se oma juttu. Tietenkin on tärkeää, että asiakas on itse kiinnostunut tämäntyyppisestä toiminnasta.

Tuleeko mieleen esimerkkitapausta kun on saavutettu tavoitteita GC-menetelmillä?
Sellainen tulee esimerkiksi mieleen, kun on ollut kokonaan puhumaton lapsi. Lapsi johon oli aiemmin vaikea saada katsekontaktia ja joka kulki hieman kyyryssä liikkuen. Sitten kun olemme hevosen kanssa toimineet on ollut selkeästi huomattavissa kuinka paljon helpompaa on kommunikointi ollut ja lapsi ihan silminnähden virkistyi sekä pystyi ilmaisemaan itseään hevosen kanssa vuorovaikutuksessa ollessa.

Minkälaisia vinkkejä antaisit Green Care -alalle suuntaaville tai siellä jo oleville toimijoille?
Tietysti olen itsekin vielä aika tuore GC-yrittäjänä. Verkostoitumisen tärkeyttä haluaisin kuitenkin nostaa esille. Green Care -yhteisöstä ja samantyyppisiä palveluja tuottavien ihmisten kanssa tutustumisesta olen kyllä saanut paljon. On ollut kiva tutustua samanhenkisiin ihmisiin yhteisissä tapahtumissa sekä kokoontumisissa ja saada myös tarvittaessa tukea heiltä.

Milla toivoisi, että Green Care –toiminta saisi vielä lisää jalansijaa julkisella puolella:
Itse olen julkiselta sektorilta lähtenyt pois vastikään. Nyt hyvinvointialueet aloittavat ja julkinen terveydenhuolto on ehkä jollain tavalla kriisissä. Toivoisin, että terveydenhuollossa hyödynnettäisiin enemmän luonto- ja eläinavusteisia menetelmiä. Onhan GC-toiminnan trendi toki koko ajan nouseva ja tutkittua tietoa aiheesta on. Olisikin hienoa jos sitä tietoa entistä enemmän hyödynnettäisiin, esimerkiksi varhaiskasvatuksessa ja kouluissa. Itse koin julkisen sektorin työntekijänä, että luonto- ja eläinavusteisuuteen minulla oli koulutus ja osaamista, mutta ei kauheasti ole annettu mahdollisuutta niitä hyödyntää.

Kiitos Millalle, hänen yrityksen GC-toiminnan esittelystä! Mikäli haluat osallistua juttusarjaamme, ota yhteys: viestinta@gcfinland.fi tai puh. 050 551 7899.