Luontolähtöistä perinneviriketoimintaa ikäihmisille – jäsenesittelyssä Luonto- ja kulttuuripalvelu Angervo

Tee rohkeasti, luontolähtöisyys on mielestäni lyönyt läpi, yrittäjä Sari Leinonen kannustaa Green Care -palvelualalle suuntaavia toimijoita, itse aloitin Green Care -palvelujen tuottamisen, kun olin mukana kehittämässä järjestöjen palvelutoimintaa. Mukana ollut Suomen Dementiayhdistys toivoi luontolähtöistä viriketoimintaa. Syntyi perinneviriketoiminta, jota olen pitänyt mukana "työpakissani" kymmenisen vuotta. Perinneviriketoimintapalvelulla on ollut LuontoVoima-laatumerkki kaksi vuotta.

Sari on opiskellut luonto- ja ympäristöalaa ja kansanperinteitä, joiden oppeja hän ammentaa työssään. Lisäksi Sari on lukenut Green Care -perusteet KAO:lla ja opiskellut palvelumuotoilua PD-opintojen verran.

Yrityksen Green Care -palvelut, käytetyt menetelmät ja asiakasryhmät
Luonto- ja kulttuuripalvelu Angervon Green Care -toiminta koostuu perinneviriketoiminnasta. Se on ikäihmisille suunnattua moniaistista viriketoimintaa. Palvelu on luontolähtöistä ja siinä käytetään paljon luonnonmateriaaleja, ääniä ja kuvaa herättämään aisteja. Toimintaa on vuosien varrella toteutettu monenlaisille ikäihmisten ryhmille, mutta alun perin se on räätälöity muistihäiriöisiä varten.

Asiakas, joka ei puhu, laulaa ryhmässä
Moniaistisuus ja luontolähtöisyys on todettu hyviksi rauhoittaviksi ja voimistaviksi toimintatavoiksi etenkin muistihäiriöisille. Toimintamallin asiakaskohtaisia tavoitteita ovatkin mm. rauhoittuminen, onnistumisen elämykset ja osallistaminen. Toiminnan vaikuttavuus näkyy etenkin osallistujien rauhoittumisessa ja jos hoitohenkilökunta on läsnä, se voi tuoda positiivisia vaikutuksia hoitosuhteeseen. Esimerkkinä tavoitteiden saavuttamisesta Green Care -menetelmin on mm. case, jossa asiakas, joka ei puhu, laulaa ryhmässä, Sari kertoo kuvaillessaan toiminnan tavoitteita ja vaikuttavuutta.

Lopuksi Sari toivoo, että yksinyrittäjänä olisi kiva verkostoitua lisää ja päästä mukaan yhteisiinkin projekteihin. Se antaa aina uusia ajatuksia!

Aloitimme uuden juttusarjan jäsenyrityksistämme. Kiinnostuitko oman toimintasi esittelystä uutisvirrassamme, ota yhteyttä Maaritiin: maarit.aho@gcfinland.fi tai 050-5361199.