Hevospalveluja monipuolisesti - jäsenesittelyssä Onnenhevoset Oy

Onnenhevoset Oy on Savitaipaleella, Etelä-Karjalassa toimiva hevosavusteisia palveluja tarjoava yritys. Onnenhevosten yrittäjänä toimii Anna Mennola (filosofian maisteri, hevostenvalmentaja, lasten ja nuorten erityisohjaaja, sosiaalipedagoginen hevostoimintaohjaaja, ratkaisukeskeinen nepsy-valmentaja).

Mikä sai sinut aloittamaan GC-palvelujen tuottamisen?
Toiminta sai alkunsa kysynnästä. Minua alettiin pyytää tuomaan hevoseni käymään esim. ikäihmisten laitoksiin, päväkoteihin ym. paikkoihin. Alettiin myös pyytää pitämään talutusratsastuksia ja ajelutuksia eri tapahtumiin, hääkyydityksiä ynnä muuta. Aluksi kävin niissä "hyväntekeväisyys"periaatteella vapaaehtoisena. Minusta ja hevosistani oli pari kertaa juttua paikallisissa lehdissä, ja sen jälkeen kyselyitä alkoi tulla yhä useammin. Samanaikaisesti isälläni sattui olemaan "pöytälaatikossa" osakeyhtiö, joka oli jäänyt edesmenneeltä kummisedältäni. Siitä heräsi ajatus herättää sedän yritys henkiin ja vaihtaa sen toimiala hevosyritykseksi.

Kauanko olet tuottanut GC-palveluja?
Aluksi tein "keikkahommia" vapaaehtoisena, muistaakseni ensimmäinen käynti oli vuonna 2014. Onnenhevoset-yrityksen perustin syksyllä 2018. Toimintani on toistaiseksi sivutoimista.

Yrityksen GC-palvelut, käytetyt menetelmät, ja asiakasryhmät:
Tärkeänä osana toimintaani on edelleen sama toiminta, josta kaikki sai alkunsa, eli vierailut hevosten kanssa laitoksissa, työpaikoilla ja tapahtumissa.

Tarjoan myös pienimuotoisesti sosiaalipedagista hevostoimintaa kotitallillani yksityisille asiakkaille ja pienryhmille. Hevosten kanssa toimitaan monipuolisesti asiakkaan tarpeista ja toiveista riippuen joko maasta käsin toimien, ajaen tai ratsastaen. Tallissani on pelkästään isoja hevosia, joten toiminta on pääasiallisesti suunnattu aikuisille sekä lapsille koukuikäisestä ylöspäin. Tilamme ovat esteettömät, joten myös liikunta- tai aistirajoitteiset asiakkaat ovat tervetulleita.

Miksi juuri GC-toimintamallit?
Itse hahmotan Green Caren omassa toiminnassani yläkäsitteenä, jonka alle hevostoiminta kuuluu yhdessä muiden luonto/eläinavusteisten menetelmien kanssa.

Green Care -käsitteen käyttö viestii asiakkaiden suuntaan siitä, että toiminta ei ole "mitä tahansa puuhastelua" vaan ammattimaista, tavoitteellista ja vaikuttavaa.

Millaisiin asiakaskohtaisiin tavoitteisiin käytät GC-menetelmiä?
Jokaisella asiakkaalla on yksilälliset tavoitteet, jotka voivat olla hyvinkin erilaisia asiakkaasta ja lähtötilanteesta riippuen. Koska toimintani on harrastus/virkistystoimintaa eikä varsinaista tavoitteellista kuntoutuspalvelua, tavoitteita ei varsinaisesti yleensä kirjata mihinkään, mutta ne ovat kuitenkin taustalla olemassa. Tavoitteena on usein sekä edistyminen hevosharrastuksessa ja hevosten käsittelyssä/ratsastuksessa/ajamisessa, mutta samanaikaisesti myös kehittyminen jollakin muulla elämän osa-alueella.

Luontoympäristö on koko ajan läsnä toiminnassamme, sillä toimitilat sijaitsevat maaseudulla luonnon keskellä.

Esimerkkitapaus tavoitteiden saavuttamisesta GC-menetelmin:
Hienoja hetkiä ovat olleet erityisesti vierailut ikäihmisten hoivakodeissa. On todella palkitsevaa saada tuottaa elämyksiä laitoksissa asuville ikäihmisille ja nähdä, kuinka hevonen herättää heissä muistoja vuosikymmenien takaa. On ollut tilanteita, joissa jopa liikunta- ja puhekyvytön asiakas selvästi tunnistaa hevosen ja nauttii sen läheisyydestä. Normaalisti hyvin lyhytmuistiset asiakkaat ovat saattaneet muistaa hevosen vierailun ja jopa hevosen nimen pitkään, ja odotella innolla seuraavaa hevostoimintakertaa.

Mitä vinkkejä haluat antaa alalle suuntaaville toimijoille?
Vinkkinä sanoisin ainakin sen, että oma pohjakoulutus vaikuttaa huomattavan paljon, millä tavalla ja millaisille asiakasryhmille palveluita voi tuottaa. Kannattaa myös valita oma kohderymä tarkkaan. Luultavasti ei kannata yrittää tuottaa "kaikkea kaikille" vaan pyrkiä löytämään se oma juttu ja juuri oikea kohderyhmä, jolle pystyy tuottamaan laadukkaan ja viimeistellyn palvelun.

Mitä muuta haluaisit nostaa toiminnastasi tai omalta alaltasi esille?
Erilaisten hevostoimintapalveluiden ja muidenkin eläin/luontopalveluiden kirjo on tällä hetkellä todella laaja ja tarjonta lisääntyy koko ajan. Myös näiden palvelujen tuottajille suunnattuja koulutuksia on hyvin monenlaisia ja monentasoisia. Asiakkaiden on varmaan aika vaikeaa hahmottaa eri palveluiden sisältöjä ja eroavaisuuksia ja erottaa laadukasta palvelua vähemmän laadukkaasta. Myös eläinsuojelu- ja eläinten hyvinvointikysymykset ovat jatkuvasti entistä enemmän esillä, joten näitä asioita ei kukaan alalla toimiva tai alalle pyrkivä voi sivuuttaa.

Kiitos Annalle, Onnenhevoset Oy:n toiminnan esittelystä! Mikäli haluat osallistua juttusarjaamme, ota yhteys Tomiin: viestinta@gcfinland.fi tai puh. 050 551 7899.