Green Care -toiminnassa ohjaajan roolia ja ohjaajuutta ei voi koskaan korostaa liikaa - jäsenesittelyssä LuontoLeena

LuontoLeena on luontoavusteisia Green Care -palveluja vuodesta 2017 asti tarjonnut yritys. Yrittäjänä toimii Leena Löf (kasvatustieteiden maisteri, johtamisen erikoisammattitutkinto, luonto- ja ympäristöneuvoja, luonnonvaratuottaja ja Green Care korkea-asteen 40 op kokonaisuus).

Mikä sai sinut aloittamaan GC-palvelujen tuottamisen:

Minut sai aloittamaan se, että suoritin Green Care -korkea-asteen pilottiopinnot ja totesin, että Green Care -lähtöisyys tuo yritystoimintaan laatua, uskottavuutta ja antaa hyvän kehyksen toiminnalle.

Minkälaisia GC-palveluja LuontoLeena tarjoaa:

Yrityksen palvelut liittyvät luontoavusteisuuteen. Järjestän opastettuja retkiä sekä lapsille että aikuisille. Koululaisille lähinnä opastusta luontoon, luontoelementteihin ja luontosuhteeseen liittyen. Aikuisille on työhyvinvointitapahtumia sekä yleisiä opastettuja luontoretkiä lähinnä Seitsemisen kansallispuistossa. Toimin myös Green Care -kouluttajana ammatillisissa oppilaitoksissa ja yksityisissä koulutuksissa. Olen lisäksi tehnyt yhdessä Voimatassu Oy:n kanssa Green Care -menetelmäoppaan ja Green Care -menetelmäkortit.

Tavoitteina aikuisten työhyvinvointitapahtumissa on luontovoiman kautta saatavat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset hyvinvointivaikutukset. Lähinnä rauhoittuminen, vuorovaikutuksen kehittyminen, virkistäytyminen ja voimaantuminen osallisuuden ja kokemuksellisuuden kautta.

Onnistunut GC-menetelmin toteutettu tapaus, tuo Leenalle mieleen seuraavan:
Esimerkkitapauksena mainitsen rikosseuraamusasiakkaille järjestetyn Green Care -hankkeen, joka sisälsi luontoretkiä, opastusta luonnontuotteisiin  sekä eläinavusteisuutta issikkatilalla. Hankkeen kautta asiakkaat toivat esille toteutuneina tavoitteina omana itsenä olemisen, pelkojen voittamisen, vastuunoton omasta toiminnasta sekä vuorovaikutuksen kehittymisen rikosseuraamusasiakkaan ja rikosseuraamustyöntekijän välillä.

Alan toimijoille Leena haluaa antaa seuraavanlaisia vinkkejä:
Vinkkinä haluaisin sanoa, että koulutuksiin ja tapahtumiin kannattaa osallistua ja olla mukana mahdollisimman monessa verkostossa esimerkiksi Green Care paikallisyhdistyksissä. Lisäksi haluan tuoda esille, että Green Care -toiminnassa ohjaajan roolia ja ohjaajuutta ei voi koskaan korostaa liikaa. Ammattitaitoinen ohjaaja tekee luontoperusteisesta toiminnasta Green Care -toimintaa.

Kiitos Leenalle, LuontoLeenan toiminnan esittelystä! Mikäli haluat osallistua juttusarjaamme, ota yhteys Tomiin: viestinta@gcfinland.fi tai puh. 050 551 7899.