Eläinavusteisuus tukee masennus- ja ahdistuneisuusoireista kärsivien nuorten terapiaa – Jäsenesittelyssä Psykologipalvelu Klaufir

Psykologipalvelu Klaufirin yrittäjä Riikka Lamminen huomasi toimintaa esitellessään, että hän oli tietämättään tarjonnut Green Care -palveluja jo 90-luvulla.

Tuolloin ei tietenkään vielä asiasta puhuttu tällä nimellä. Itselleni luonto ja eläimet ovat aina olleet tärkeitä ja tuoneet valtavasti hyvinvointia. Tästä syystä tosiaan jo silloin 90-luvun alussa varmaan otin rottweiler koira Caron mukaan, kun työskentelin silloisessa Kissanmaan lastenkodissa. Teimme nuorten kanssa kävelylenkkejä ja koira toi mukavasti luontevuutta näihin hetkiin, kertoo Riikka jatkaen, olen vakuuttunut luonnon ja eläinten tarjoamasta hyödystä ihmisen hyvinvoinnin lisäämisessä. Kymmenisen vuotta sitten muistan miettineeni, miten voisin yhdistää psykologin ammatin ja hevoset. Löysin tuolloin Ypäjän hevosopiston tarjoaman sosiaalipedagogisen hevostoimintaohjaajakoulutuksen ja hakeuduin sinne. Tämän jälkeen perustinkin sitten toiminimen ja olen tarjonnut eläin- ja luontoavusteista psykologipalvelua 8,5 vuotta. Aluksi tarjosin Green Care -palveluja osa-aikaisesti opintopsykologin työn ohessa, mutta nyt olen ollut päätoiminen yrittäjä jo 2,5 vuotta.

Riikka on koulutukseltaan Psykologi (PsM). Lisäksi Riikka on vahvistanut osaamistaan erilaisilla lisäopinnoilla. Tällä hetkellä hän opiskelee kognitiivis-integratiiviseksi psykoterapeutiksi. Suoritettuna on jo aiemmin ratkaisukeskeisen psykoterapian koulutus, kognitiivisen lyhytterapian erityispätevyys, psykofyysisen psykoterapian perusopinnot, neuropsykiatrisen valmentajan koulutus, sosiaalipedagoginen hevostoimintaohjaajakoulutus sekä Green Care korkea-asteen opinnot.

Yrityksen GC-palvelut, käytetyt menetelmät ja asiakasryhmät

Psykologipalvelu Klaufir tarjoaa eläinavusteista psykologipalvelua ja terapiaa, eläinavusteista neuropsykiatrista valmennusta sekä sosiaalisen toimintakyvyn ryhmiä talliympäristössä toteutettuna.

Työskentelemme kauniissa luontoympäristössä ja mukana työskentelyssä on islanninhevosia, kääpiösnautsereita sekä lampaita. Pihapiirissä käyskentelee myös kanoja ja kukkoja. Eläimet ovat mukana toiminnassa tavoitteellisesti ja tarpeen mukaan. Itselläni asiakkaita on lapsista aikuisiin. Ajattelen, että puhumisen lisäksi on tärkeää päästä käsittelemään ja kokemaan asioita myös kehollisesti. Eläimet tarjoavat tähän mitä parhaan väylän asioiden keholliseen tarkasteluun puheen tueksi ja lisäarvon saamiseksi, Riikka avaa yrityksen palveluja.

Riikka on huomannut, että luontoympäristö jo itsessään tarjoaa rauhallisen paikan tarkastella asioita ja usein asiat näyttäytyvätkin erilaisilta, kun niitä ei tarkastele yksin kotona neljän seinän sisällä vaan luontoympäristössä eläinten kanssa toimien.

Eläinavusteiset menetelmät vahvistavat asiakassuhdetta ja terapiaprosessia

Eläinten mukanaolon terapiassa on useissa tutkimuksissa todettu hyödyntävän kaikenikäisiä, ne motivoivat asiakkaita työskentelyyn ja tuovat tapaamisiin iloa ja hyvä oloa, kuvailee Riikka eläinavusteisuuden hyötyjä. Luontoympäristö ja eläimet ovat koko ajan mukana yrityksen palveluissa. Se, miten niitä käytetään, vaihtelee asiakkaiden tilanteen ja tavoitteiden mukaan.

Asiakkaissa on paljon masennus- ja ahdistuneisuusoireista kärsiviä nuoria ja heidän kohdallaan eläinten läsnäolo ja ulkoilmassa toimiminen jo itsessään ovat voimauttavia ja hyvää mieltä tuottavia. Eläimet myös mallintavat hienosti erilaisia asioita ja niiden kanssa toimiessa pääsee helposti tarkastelemaan esim. erilaisia tunteita, niiden vaikutusta arkeen ja tunteiden säätelyä, kuvaa Riikka eläinavusteista toimintaa, olemme tarkastelleet hevosten kanssa niin pakko-oireita, syömishäiriöitä, erilaisia pelkoja kuin perheen vuorovaikutussuhteitakin. Vain mielikuvitus on rajana ja hevoset herkkinä eläiminä tuottavat usein sellaisia asioita, joita terapeutin yksinään olisi välillä ehkä jopa mahdotontakin saavuttaa.

Eläimen läsnäolo helpottaa vaikeidenkin asioiden käsittelyä

Riikka ihmettelee eläinten viisautta, joskus yksi nuori totesi minulle, että pelkkä puheterapia ei oikein riitä hänelle -aluksi ihmettelin tuota toteamusta, koska hän ei ollut puheterapian tarpeessa, kunnes ymmärsin, että hän tarkoitti puheterapialla pelkästään puhumiseen perustuvaa terapiaa. Asiakkaat kertovatkin kokevansa tärkeäksi voimauttavan toimintaympäristön ja sen, että voi puhua hankalista asioista ulkona samalla kun puuhastelee eläinten kanssa.

Riikka on huomannut, että eläimet tuovat tapaamisiin paljon iloa ja onnistumisen kokemuksia ja tämä luo uskoa siihen, että elämässä on hyviäkin asioita. Eläinten vilpitön suhtautuminen kaikkiin ihmisiin tuo monille kiusaamiskokemuksia omaaville uskoa siihen, että he ovat tärkeitä ja tutustumisen arvoisia, kuvailee Riikka huomioitaan.

Erityisesti Riikalle on jäänyt mieleen itsetuhoinen, masentunut nuori, joka vuoden terapian aikana on saanut otteen elämästä. Hevosen selässä on käsitelty monenlaisia asioita ja useamman kerran on pysähdytty metsän siimekseen ihmettelemään elämän kummallisuutta. Laitosjaksot ovat ohi, samoin itsetuhoisuus. Asiakas on oppinut käsittelemään ahdistaviakin tunteita ja on tällä hetkellä jatko-opintojen parissa.

Ymmärrä voiman ja hoivan ero

Alalle suuntaavia toimijoita Riikka kannustaa huomioimaan luontovoiman ja luontohoivan palvelujen eroavaisuudet. Luonto itsessään on jo voimauttava elementti ja tarjoaa toisenlaisen ympäristön hyvinvoinnin edistämiseksi. Jos mukana on eläimiä, on tärkeää huolehtia niiden hyvinvoinnista ja lajityypillisen elämän mahdollistamisesta, ohjeistaa Riikka Green Care -toimintaa suunnitteleva jatkaen, on hienoa, että meillä on aktiivinen Green Care -yhdistys, joka toimii niin toimijoiden kuin asiakkaidenkin hyväksi. Tervetuloa kaikki mukaan yhdistyksen toimintaan!

Aloitimme juttusarjan jäsenyrityksistämme. Kiinnostuitko oman toimintasi esittelystä uutisvirrassamme, ota yhteyttä Maaritiin: maarit.aho@gcfinland.fi tai 050-5361199.